Zatrudnienie pracownika w Szwecji – o czym powinien pamiętać pracodawca?
Zamierzasz zatrudnić pracownika w Szwecji? Zobacz, jak wygląda procedura związana z zatrudnieniem w tym kraju!
Co warto wiedzieć o zatrudnieniu pracownika w Szwecji?
Zatrudnienie pracownika w Szwecji jest szansą na rozwój biznesu. Aby go zaangażować, konieczne jest spełnienie wymogów zawartych w przepisach.
Zasadniczo praktyki zatrudniania w Szwecji są podobne do tych obowiązujących w Polsce, ale w procedurach pojawiają się również znaczące różnice.
Zasady zatrudnienia w Szwecji:
– W Szwecji nie obowiązuje płaca minimalna – wynagrodzenie najczęściej ustalane jest według CBA – układów zbiorowych pracy.
– Jeśli nie ustalono inaczej, zatrudnienie jest bezterminowe i stałe – można też zatrudnić pracownika na okres próbny na 6 miesięcy.
– Regularny tydzień pracy to 40 godzin.
– Pracownikowi w Szwecji przysługuje 25 płatnych dni urlopu i dodatkowe dni wolne.
Metody zatrudnienia pracownika w Szwecji
Firma może zatrudnić pracownika w Szwecji na kilka sposobów – bezpośrednio lub za pośrednictwem firmy zewnętrznej.
Bezpośrednie zatrudnienie powoduje, że pracodawca musi zajmować się wszystkimi formalnościami.
Powierzenie ich firmie zewnętrznej w ramach procedury eor szwecja (employer of record) jest wygodniejszym rozwiązaniem, zwłaszcza dla firmy wchodzącej na rynek zagraniczny.
Jaki jest koszt zatrudnienia pracownika w Szwecji?
Pracodawca ponosi koszt zatrudnienia pracownika w Szwecji. Składają się na niego procedura rekrutacji, szkolenie pracownika, a następnie koszty jego zatrudnienia.
Podobnie jak w Polsce pracodawca odprowadza podatki oraz składki ubezpieczeniowe za pracowników – ich wysokość zależna jest od zarobków.
Średnie wynagrodzenie w Szwecji to około 45100 SEK. Koszty zatrudnienia zależne są od programu świadczeń dla pracownika i jego zarobków.
Składka ubezpieczeń społecznych pracodawcy to średnio 31,42%. Podstawowa stawka podatku to 32%. Przy wyższych zarobkach obowiązuje podatek dochodowy 52%.